En störning kan handla om:
- avfall
- vedeldning
- störande sällskapsdjur
- buller från till exempel fläktar, restauranger eller trafik
- tobaksrök
- mögel i badrum
- låg temperatur
- bristande ventilation eller liknande frågor som rör inomhusmiljön i bostäder och offentliga lokaler
- störningar utomhus, till exempel på tomtmark
För att miljökontoret ska kunna handlägga ditt ärende, måste den störning/olägenhet som du upplever utgöra en hälsorisk. Störningen ska pågå i nuläget. Klagomål på störningar som tidigare pågått men numera upphört handläggs inte.
Innan du kontaktar miljökontoret
Innan du kontaktar miljökontoret bör du ha kontaktat fastighetsägare, fastighetsinnehavare, bostadsrättsförening eller den verksamhetsutövare som orsakar störningen. Enligt miljöbalken är fastighetsägare/verksamhetsutövare skyldiga att vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att hindra uppkomsten av eller undanröja olägenheter för människors hälsa och miljön.