Orosanmälan

LÄS MER

Orosanmälan

Här kan du anmäla misstanke om att någon far illa.

Är situationen akut och en persons liv är i fara ska du vända dig direkt till 112 och tillkalla hjälp.

Att anmäla
Vissa myndigheter och yrkesverksamma är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa. Även privatpersoner som får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa, bör anmäla detta till socialnämnden. Du kan även välja att lämna en anmälan anonymt.

Att göra en anonym anmälan
Tänk på att alla uppgifter du lämnar kan komma att lämnas ut till berörda parter. Om du till exempel väljer att uppge ditt namn, kan socialtjänsten inte garantera din anonymitet.

Se till att inte logga in om du vill vara anonym.

Vad händer sedan?
Efter att en anmälan inkommit gör socialtjänsten en bedömning om hur man ska gå vidare med uppgifterna. Som privatperson har du inte möjlighet att få information om denna bedömning eller få återkoppling på hur socialtjänsten hanterar anmälan. Om din oro kvarstår efter att du har anmält bör du göra en ny anmälan. All personal inom socialtjänsten arbetar under sekretess och inga uppgifter lämnas ut till obehöriga.

Om du är osäker på om, hur eller vad du ska anmäla kan du alltid kontakta mottagningen Individ- och familjeomsorg, Ifo via kommunens växel.

Individ- och familjeomsorg, Ifo


Telefon: 0281-75000
E-post: socialkontor@vansbro.se

Öppettider:
Måndag - onsdag
9.00-12.00, 13.00-16.00

Torsdag
9.00-12.00

Fredag
9.00-12.00, 13.00-15.00

Besöksadress
Medborgarhuset, Norra Allégatan 30
786 31 Vansbro

Om du anmäler anonymt sparas inga personuppgifter om dig i annat fall sparas och behandlas följande personuppgifter om dig:

Personuppgifter som behandlas

  • Namn
  • Adress
  • E-postadress
  • Personnummer
  • Telefonnummer
  • Mobilnummer

Syftet med en sådan behandling är för att kunna handlägga ditt ärende och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan.
Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. 

Vansbro kommun har en skyldighet att bl.a. följa reglerna för allmänna handlingar, myndigheters arkiv och offentlig statistik.
Vi kommer därför att behandla personuppgifterna på de sätt som krävs för att kunna följa gällande lagstiftning. 

Vi har fått dina uppgifter från denna e-tjänst i de fall du inte väljer att ansöka anonymt. Vi tillämpar vid var tid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är för att kunna utföra en arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning. Vi sparar dina personuppgifter så länge vi har behov av att handlägga ditt ärende.

De personuppgifter vi behandlar om dig delas med de personuppgiftsbiträden vi använder för att kunna utgöra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter gentemot dig. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Däremot kommer vi aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.

Personuppgiftsansvarig är Kommunstyrelsen. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på telefonnummer 0281 – 750 00 eller e-postadressen vansbro.kommun@vansbro.se. Du når vårt dataskyddsombud på e-postadressen dataskyddsombud@vansbro.se alternativt telefonnummer 0281 – 750 00. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten.

Frågor om e-tjänsten

Individ- och familjeomsorg, Ifo
socialkontor@vansbro.se
0281-75000

Personuppgiftsansvarig

Kommunstyrelsen Vansbro kommun
vansbro.kommun@vansbro.se

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa